Дискусія про управлінння ВНЗ

Щойно завершився прямий онлайн-ефір

http://pedpresa.ua/147872-online-2.html

Окремі тези учасників (вибачте, якщо я не все занотував або десь помилився):

Володимир Бахрушин:
– хочемо змінити систему управління ВНЗ
– потрібен поділ відповідальності, аби всі повноваження не належали тільки керівнику університету
– є проблема феодалізму у внз
– за часів СРСР окремі кафедри на 90% фінансувались з госпдоговорів, були майже незалежні від керівництва університету

Пропонуємо зміни до закону на таких принципах:
– управляння має бути ефективним
– забезпечення максимального залучення до прийняття рішень всіх учасників освітнього процесу, оскільки сьогодні дуже багато залежить від ініціатив знизу
– у законі і в статуті – чітка визначеність повноважень всіх суб’єктів управління

Закон про ВО не повинен суперечити закону про освіту (проект) і навпаки.

Володимир Ковтунець:
– закон не повинен визначати порядок оперативного управління у внз, такі як як обирати ректора, чи повинна у структурі бути наявна кафедра, який порядок формування вченої ради тощо (поставте поруч технічний університет і консерваторію)
– університети повинні отримати незалежне фінансування, їх треба перевести зі статусу бюджетної у неприбуткову установу
– університет – це від 10 тис. студентів, це велика корпорація, тому необхідне запровадження принципів корпоративного управління
– проректори повинні набути статусу виконавчих директорів (фінансовий директор, науковий директор, тощо)
– вчена рада – вирішує академічні питання, вона складається із науковців
– наглядова рада здебільшого неефективна, хоча може допомагати із фандрейзингом

Віктор Огнев’юк:
– наявність багатьох законопроектів про внесення змін до закону про ВО свідчить про недосконалість цього закону. Необхідно створити робочу групу, яка візьме всі пропозиції, узгодить їх і запропонує один цілісний законопроект Верховній Раді
– наявна професіоналізація управління у світі, університети наймають професійних менеджерів, скасовують навіть вимоги до наукового ступеня
– у нас відбувається депрофесіоналізація управління освітніми закладами
– сьогодні найбільш ефективна система управління – на засадах ЛІДЕРСТВА
– наприклад, запровадити посаду «керівник освітньої програми» без кафедри, для нової програми – поширена практика у західних університетах
– немає посади «тьютор» (для дистанційного навчання, для допомоги у визначенні індивідуальної освітньої траекторії)
– науково-методична рада в сьогоднішньому вигляді не може бути ефективною, оскільки її члени працюють на громадських засадах, а тому на них не можна покласти відповідальність за їх роботу, рішення
– стандарти ВО відіграють дуже негативну роль (миттєво застарівають тощо)
– надмірна процедура ліцензування
– у нас в законі не прописаний такий орган, як «ректорат» – це виконавчий орган
– на заході не буває процедури прямих виборів ректора, членів вченої ради тощо
– не можна одразу приймати особу на управлінську посаду на 5 років, бо, може, він виявиться неефективним управлінцем – і що тоді?
– чим більше відкритості буде у роботі ВНЗ з усіх питань (фінанси, освітні програми, дисертації тощо тощо), тим буде краще

Єгор Стадний:
– зараз, поки немає нових стандартів ВО, кращий час для прийняття освітніх програм, експериментів тощо
– різні міністерства мають повноваження з управління ВНЗ, що дублюють одне одного, звідси суперечності, конфлікти, безвідповідальність

Представники народного депутата Олександра Співаковського:
– питання стоїть так, аби унеможливити ситуацію, за якою одна людина має можливість вплинути на всю ситуацію у ВНЗ
– впровадити посаду фінансового секретара, незалежного від ректора
– декана має обирати вчена рада факультету
– ми щойно запустили наші власні українські безпілотні літаки

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.